AKTUALITY
Do Bratislavy postupne prichádzajú nové električky a trolejbusy
Bratislava (22. augusta 2023)
V hlavnom meste už jazdí 15 nových moderných električiek, do konca tohto roku bude ešte dodaných 20 jednosmerných električiek a 50 trolejbusov.
Do Depa Jurajov dvor už boli dodané prvé kusy jednosmerných električiek a nový hybridný kĺbový trolejbus so špeciálnou letiskovou výbavou. Keďže sú obe vozidlá prototypmi, do premávky budú nasadené až po vykonaní potrebných skúšok. Postupne dodávané električky a trolejbusy v bratislavských farbách majú modernú výbavu, v ktorej nechýba výkonná klimatizácia alebo najnovšie informačné a bezpečnostné systémy.
Nové jednosmerné električky
V Bratislave budú už na jeseň jazdiť ďalšie jednosmerné električky, tentokrát v upravenej verzii Škoda ForCity Plus 29T3 s dĺžkou viac ako 32 metrov. Karoséria týchto dvadsiatich vozidiel je tuhšia, zmenou prešla aj predná a zadná maska vozidla, svetlá boli nahradené za plne LED-kové. Okrem toho dostali novší informačný systém a farebné vonkajšie transparenty. Vozidlá sú vyrábané v Českej republike a do Bratislavy ich vozí výrobca po kusoch kamiónovou dopravou. Dopravnému podniku ich dodáva na základe výsledkov verejného obstarávania spoločnosť ŠKODA TRANSPORTATION, a.s., pričom tento nákup je financovaný z OPII.
Hybridné trolejbusy
Úplnou novinkou v uliciach hlavného mesta bude 23 kusov 18-metrových trolejbusov Škoda 27 Tr s karosériou Solaris. Tieto vozidlá sú hybridné, čo znamená, že môžu prejsť časť úsekov trasy mimo trakčného vedenia. Oproti doposiaľ prevádzkovaným hybridným trolejbusom nastáva zmena v doplnkovom pohone, keď dieselový agregát nahrádzajú batérie nabíjané priamo z trakčnej siete. Vozidlá sú tak bezemisné a DPB vďaka nim môže v budúcnosti nahradiť autobusovú linku 61, spájajúcu Hlavnú stanicu a letisko, na trolejbusovú. Za pozornosť tiež stojí zariadenie, ktoré umožní diaľkový prenos diagnostických dát o vozidle. Pre Bratislavu tieto trolejbusy vyrába spoločnosť ŠKODA ELECTRIC, a.s., a aj tento nákup je financovaný z fondov Európskej únie prostredníctvom OPII. Okrem spomínaných 23 kusov 18-metrových trolejbusov je súčasťou projektu aj obstaranie 16 kusov veľkokapacitných 24metrových a 11 kusov hybridných 12 metrových trolejbusov.
Keďže ide o úplne nové typy vozidiel, električky a trolejbusy čaká ešte proces homologizácie, teda schvaľovania, počas ktorého sú overované technické a jazdné vlastnosti najprv bez cestujúcich. Školení pracovníci absolvujú s vozidlami predpísaný počet jázd a kilometrov. Prvá nová električka by mohla byť nasadená do premávky s cestujúcimi už v polovici septembra, nové trolejbusy odvezú prvých cestujúcich na prelome októbra a novembra tohto roka.
Zdroj: Dopravný podnik Bratislava
